آیا یکسان سازی ارز فساد مالی در پی دارد؟

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نظام ارزی مناسب برای اقتصاد ایران را نظام ارزی شناور مدیریت شده دانست و تصریح کرد : یکسان سازی نرخ ارز باعث فساد مالی می شود.در ادامه با پی جیب همراه باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مهر، احمد مجتهد در همایش اقتصاد ایران در گام نهم، نظام مناسب ارزی دارای کمترین آثار سوء در اقتصاد و تورم را نظام ارزی شناور مدیریت شده عنوان کرد و افزود: روی آوردن بیش از پیش به نظام نرخ های ثابت ارز و تثبیت ارزش ریال به یک ارز عمده و قوی در اقتصاد ایران ، ضمن آنکه سبب از دست رفتن ذخایر ارزی کشور می شود، استفاده از سیاست پولی را در راستای تامین اهداف ارزی قرار داده و استقلال سیاست گذار پولی را سلب می کند.

وی نظام نرخ های چند گانه ارز را شیوه ماندگار و پایا برای کشور ندانست و تصریح کرد : از طریق این شیوه کلیه مزایای ناشی از نرخ های ترجیحی ارز به صورت آثار مثبت بیرونی به محیط خارجی سرریز می شود و رقابت پذیری خارجی اقتصاد ملی را به صورت مستمر در معرض فرسایش قرار میدهد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ایجاد حساب ذخیره ارزی را برای مواجه با نوسانات قیمت نفت و نوسانات اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت : طی دو سال گذشته به علت افزایش قیمت نفت ، ذخایر ارزی کشور به حد بالایی در حدود ۵۰ میلیون دلار رسیده است .

وی پیش بینی کرد که صادرات کشور به حدود ۲۰ میلیون دلار در سال برسد.

مجتهد کشش پذیری منابع ارزی را از ویژگی های اقتصاد ایران دانست و اظهار داشت : حتی در صورت وجود و وفور منابع و ذخایر ارزی ، اتخاذ و پیگیری نظام نرخ ثابت ارز ، اتلاف وسیع منابع ارزی را در پی دارد و نبود سازو کارهای مناسب جهت اتکای کامل به فعالیتهای آزادانه نیروهای بازار ارز ، تدبیر بخش خارجی اقتصاد  با استفاده صرف از کارکرد این نیروها را با مشکل مواجه می کند.

وی ثابت کردن نرخ ارز بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور و بین المللی را باعث نابودی ذخایر ارزی کشور دانست و تصریح کرد : طی سال های اخیر سعی در تعادل بخشی به نوسانات نرخ ارز داشته ایم که از جمله اقدامات در این راستا پرداخت جوایز صادراتی بوده که طی سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و قرار است طی سال جاری به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه تفاوت نرخ تورم در ایران با سایر کشورها زیاد است افزود: نرخ تورم ایران حدود ۱۴ درصد و نرخ تورم جهان از ۴ یا ۵ درصد بیشتر نیست .

وی یکی از سیاست های بانک مرکزی طی سال های گذشته را کاهش اتکا به ارزش برابری ریال با دلار ذکر کرد و افزود : یکسان سازی نرخ ارز باعث فساد مالی می شود.

مجتهد خاطر نشان کرد : با توجه به مشکلات عدیده اقتصاد کشور در سطح کلان و لزوم اعمال کنترل و مدیریت بر سازو کار های آن ، نظام شناور مدیرت شده می تواند گزینه ای مناسب برای اقتصاد ایران باشد ، به ویژه اینکه قابلیت انعطاف و قدرت مانور کافی به سیاست گذاران ارزی کشور می بخشد.

وی با اشاره به تاکیدات دولت قبلی و فعلی برای رفع مشکلات اشتغال کشور گفت : مشکل اشتغال کشور ناشی از بمب جمعیتی است که به بیش از ۱/۳ درصد رسیده است.

رئیس پژوهشکده پولی وبانکی با اشاره به نیروهای تحصیل کرده ای که به دنبال کار در کشور هستند، افزود : میزان بیکاری در افراد کم سواد و بی سواد پائین است و بالعکس نرخ بیکاری افراد تحصیل کرده بالا است .

وی ایجاد شغل برای افراد تحصیل کرده را یکی از ویژگی های مهمی دانست که باید در اقتصاد به کار ببریم . مجتهد اضافه کرد : ایجاد اشتغال برای این عده زمینه مناسبی برای توسعه اقتصاد کشور فراهم می کند. وی سیاست ارزی مناسب را سیاست ارزی هدایت شده ذکر کرد.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *