برای رفتن به صرافی چه نکته هایی را با رعایت کرد

بدون شک کسانی که برای خرید ارز و یا فروش اقدام می نمایند دو گزینه پیش رو دارند : ۱- مراجعه به بانک ۲- مراجعه به بازار آزاد (صرافی)

در گزینه اول که مراجعه به بانک بود باید توجه کرد که شخص برای خرید ارز از امنیت و اطمینان کامل برخوردار می باشد و ازطریق سیستم بانکی کارها با موفقیت انجام میشود . اما در گزینه دوم که مراجعه به بازار آزاد یا همان صرافی نام دارد بود که هم مجاز می باشد و غیر مجاز. کلمه مجاز برای صرافی داران می باشد که از سیستم قابل اطیمنانی کر ها را باموفقیت تمام انجام می دهند و کلمه غیر مجاز برای افرادی هست که در کنار خیابان اقدام به خرید و فروش ارز میکنند که باعث بعضی مشکلات می شود . در این مطلب میخواهیم نکته هایی را قبل از ورود به صرافی ها یادآوری کنیم با پی جیب همراه باشید .

۱ ـ ابتدا ارز مورد نیاز خودتان را بشناسید: این کار را می‌توانید با استفاده از اینترنت یا دنیای مجازی انجام دهید. کافی است نام کشور مورد نظر و واحد پول آن را تایپ کنید تا با تقسیم‌بندی واحد پول کشور مورد نظر و شکل و شمایل اسکناس و سکه‌های آن آشنا شوید.

۲ ـ قبل از این‌که برای خرید به بازار بروید از نرخ مبادله ارز مورد نظر خودتان با ریال آگاهی کسب کنید. برای این کار می‌توانید با پرسیدن قیمت خرید و فروش ارز مورد نظرتان از صرافی چند روز روند قیمت آن را زیر نظر بگیرید.

۳ ـ‌ به یاد داشته باشید ساعات غیراداری یا روزهای تعطیل و زمانی که بانک‌ها تعطیل است برای تهیه ارز اقدام نکنید، چون قیمت‌ها غیرواقعی است.

۴ ـ اگر قصد خرید دلار از صرافی دارید به یاد داشته باشید معمولا صرافی‌ها مهر بسیار کوچکی که بیانگر اصالت اسکناس و فروشنده است، دارند؛ بنابراین از فروشنده بخواهید این مهر را برای شما روی اسکناس‌ها بزند.

۵ ـ از فروشنده صرافی بخواهید به شما فاکتور فروش بدهد که شماره سریال‌های اسکناس‌ها در آن قید شده باشد. البته امروزه دستگاه‌های پول‌شمار در برخی صرافی‌ها این کار را انجام می‌دهند.

۶ ـ از فروشنده بخواهید اسکناس‌ها را زیر دستگاه یا همان نور ماوراءبنفش برای شما چک کند، هر چند او قبلا این کار را انجام داده است.

۷ ـ به تاریخ انتشار اسکناس‌ها دقت کنید بخصوص درباره دلار این موضوع بسیار مهم است.

۸ ـ از تحویل گرفتن اسکناس‌های معیوب جدا خودداری کنید، چون بعد دچار دردسر خواهید شد.

۹ ـ سعی کنید از چند صرافی قیمت بگیرید بعد خرید کنید، چون قیمت صرافی‌ها معمولا کمی با یکدیگر اختلاف دارد، اما درباره اختلاف‌های فاحش هوشیار باشید که بدون تردید مشکلی در کار است.

۱۰ ـ هنگام ورود به صرافی به مجوز بانک مرکزی خوب دقت کنید. این مجوز طبق قوانین باید در دید مشتریان نصب شده باشد. البته می‌توانید صحت مجوز صرافی مورد نظر خودتان را از طریق وب سایت رسمی بانک مرکزی بررسی کنید.

Leave Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *